Maszyna sama nie produkuje

André Citroën uwielbiał innowacje. Zdawał sobie sprawę, że to one pozwolą mu wyprzedzić konkurencję. Założyciel marki sięgał nie tylko po nowinki techniczne, ale też dążył do usprawnienia całego procesu produkcji.

André często był porównywany ze swoim największym rywalem – Louisem Renault. Obaj chcieli przenieść do Europy amerykańskie systemy produkcji – dla obu inspiracją była fabryka Forda w Detroit. Ale nowoczesne maszyny i organizacja pracy to tylko część procesu produkcji – jego najważniejszym ogniwem pozostawali ludzie. Renault w swych zakładach rządził twardą ręką, zwalczając wszelkie inicjatywy dotyczące praw pracowniczych czy związków zawodowych. Citroën miał zupełnie inne podejście.

W czasie I wojny światowej, gdy w fabryce przy Quai de Javel produkowano amunicję, większość pracowników Citroëna stanowiły kobiety. André doskonale rozumiał, że wyszukane jak na tamte czasy technologie na nic się zdadzą, jeśli nie będzie miał ludzi, którzy są w stanie, a przede wszystkim chcą dobrze wykonać swoją pracę. Dlatego też w swoim kompleksie fabrycznym stworzył sklepy, kantynę, przychodnię, a nawet klinikę dentystyczną, aby każdemu z jego 12 tys. pracowników pracowało się lepiej. Szef Citroëna poszedł jeszcze dalej – gdy któraś z jego pracownic zachodziła w ciążę, miała zapewniony specjalny system opieki, wsparcie oraz dodatkowe środki pieniężne.

Dziś jesteśmy praktycznie przyzwyczajeni do „firm-wiosek”, w których mamy do dyspozycji cały wachlarz sklepów, usług i możemy cieszyć się wieloma przywilejami. Na początku XX w. taki stan rzeczy zakrawał jednak na science fiction.

André często odwiedzał hale produkcyjną swojej fabryki i wdawał się w pogawędki ze swoimi pracownikami. Ale jego uwaga była skupiona nie tylko na pracownikach zajmujących się produkcją – doceniał także swoją kadrę kierowniczą. Obdarzał swoich menedżerów pełnym zaufaniem, pozwalając im samodzielnie podejmować ważne decyzje.

Barwny styl życia, na który składały się kasyna, piękne kobiety i przyjaźnie z ówczesnymi celebrytami, w połączeniu z miłym usposobieniem, ludzkim podejściem, pełnym ciepła i entuzjazmu, sprawiły, że pracownicy obdarzali go wielką sympatią i lojalnością.

Linia produkcyjna Citroëna Type A (fot. Wikipedia)

Linia produkcyjna Citroëna Type A (fot. Wikipedia)

Linia produkcyjna Citroëna (fot. Citroën)

Linia produkcyjna Citroëna (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.