Nowoczesne podejście

Uruchomienie w 1930 r. polskiej montowni Citroëna oraz nowoczesnego punktu sprzedaży w centrum Warszawy wzbudziło niemałe zainteresowanie ze strony mediów. Nic dziwnego – francuska marka wprowadzała w Polsce rozwiązania, które nawet na Zachodzie były zupełnie innowacyjne.

Polskie Towarzystwo Samochodowe Citroën Sp. z o.o. nie było jedynym przedstawicielem światowych marek motoryzacyjnych prowadzącym produkcję w naszym kraju – w latach 30. XX w. w Polsce działało 10 montowni samochodów różnych marek.

Tym, co wyróżniało francuską markę, było podejście do obsługi klienta i marketingu. Citroën oferował w Polsce takie same usługi jak w rodzimej Francji. Na przykład wynajmu luksusowych samochodów osobowych. Klientom proponowano komfortowe ceny samochodów, umiarkowane ceny wynajmu, abonamenty na tygodnie lub miesiące, a także wszystkie korzyści wynikające z utrzymania i obsługi samochodu przez firmę. Takie same zasady obowiązywały we wszystkich przedstawicielstwach Citroëna w Europie. Była to nowatorska usługa, nawet w zachodniej Europie.

Citroën stawiał także duży nacisk na obsługę serwisową swoich samochodów. Przy fabryce na Czerniakowskiej działały także warsztaty reperacyjne – czyli odpowiednik dzisiejszego ASO. W Polsce, gdzie infrastruktura motoryzacyjna dopiero zaczynała powstawać, było to niezwykle istotne.

Oddajmy głos przedwojennej gazecie „Kurier Polski”. W jednym z wydań z 1930 r. czytamy: „Podstawą Dobrej Obsługi – Dobre Warsztaty Reperacyjne. Zakłady Citroën w myśl zasady, że nie wystarczy sprzedać samochód, lecz należy również go obsłużyć i przygotować jak najlepsze warunki dla jego eksploatacji, stworzyły pierwszą i bodajże jedyną organizację w Europie do usług klienteli. Dlatego też właściciel samochodu Citroën jest uprzywilejowany w stosunku do właścicieli samochodów innych marek, a tę sytuację zawdzięcza stałej i czujnej opiece, jaką roztacza nad nim fabryka w każdym miejscu i czasie. Własne warsztaty reperacyjne, stacje obsługi, składy części zamiennych Citroëna chronią automobilistę od wyzysku ze strony niekompetentnych przedsiębiorstw i stwarzają doskonałe warunki do taniego i przyjemnego wykorzystania posiadanego samochodu w atmosferze pełnego zaufania. Warszawska Fabryka Citroën i jej Wzorcowy Warsztat Reperacyjny stanowi ośrodek organizacji Citroën w Polsce, która w pełni daje te wszystkie korzyści, które są od dawna udziałem Citroënisty zagranicą”.

Citroën nie szczędził także wydatków na reklamy w prasie czy udział w wystawach samochodowych. Jedna z nich odbyła się w 1930 r. w Warszawie. Światowa Wystawa Samochodów była międzynarodowym wydarzeniem, podczas którego zaprezentowano publiczności m.in. Citroëny C4 i C6, które w tym samym roku zaczęły być produkowane w Warszawie. Jednym z gości wystawy był sam André Citroën.

Naciski Fiata oraz sytuacja ekonomiczna w 1934 r. położyły kres produkcji polskich Citroënów. Marka nie zniknęła jednak z naszego rynku. Punkt sprzedaży samochodów funkcjonował dalej, oferując najnowsze wówczas modele Traction Avant 7 i 11. Jego działalność zakończył dopiero wybuch wojny w 1939 r.

Instrukcja obsługi Citroënów C4 F i C6 F

Instrukcja obsługi Citroënów C4 F i C6 F

Instrukcja obsługi Citroënów C4 F i C6 F

Instrukcja obsługi Citroënów C4 F i C6 F

Publikacje „Kuriera Polskiego” na temat działalności Citroëna w Polsce

Publikacje „Kuriera Polskiego” na temat działalności Citroëna w Polsce

Publikacje „Kuriera Polskiego” na temat działalności Citroëna w Polsce

Publikacje „Kuriera Polskiego” na temat działalności Citroëna w Polsce

Międzynarodowa Wystawa Komunikacji i Turystyki w Poznaniu w 1930 r. – w głębi widoczne stanowisko Citroëna (fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe)

Międzynarodowa Wystawa Komunikacji i Turystyki w Poznaniu w 1930 r. – w głębi widoczne stanowisko Citroëna (fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.