Wszystko na pokaz

Od samego początku działalności André Citroën wiedział, że nie wystarczy produkować samochody – trzeba je jeszcze sprzedać. Dlatego wraz z fabryką stworzył sieć sprzedaży niemal na całym świecie. Każdy salon Citroëna miał być wyjątkowy i rozpoznawalny z daleka.

Citroën uważał, że sprzedaż samochodu to nie jest tylko przekazanie urządzenia – to jest cała usługa, obejmująca także serwisowanie, ubezpieczenia, finansowanie, a nawet akcesoria podnoszące komfort klienta. Dlatego salony jego marki miały być umiejscowione w wielkich miastach, w strategicznych lokalizacjach. Nie mogły to być pierwsze z brzegu magazyny – Citroëny miały być prezentowane w wyjątkowych, zaprojektowanych z rozmachem obiektach. Nieważne, czy był to Paryż, Warszawa, Casablanca, czy Sajgon – wszędzie polityka była ta sama. Od 1927 r. Citroën zatrudniał cały zespół architektoniczny odpowiedzialny za budynki należące do marki – jego liderem był Maurice-Jacques Ravazé.

Jednym z najbardziej spektakularnych miejsc noszących szyld Citroën był Garage Banville. Mieszcząca się w 17. dzielnicy Paryża hala powstała w 1927 r., miała pięć poziomów, kort tenisowy, salę gimnastyczną i restaurację na dachu oraz rampę podjazdową okalającą budynek od zewnątrz. Na tej rampie rozegrano nawet nieformalny wyścig górski. Salon Citroëna mieścił się na parterze.

W 1931 r. otwarto w Paryżu Palais des Expositions Citroën zwany „salonem Europa” z racji sąsiedztwa z Placem Europy. W długim, przeszklonym budynku zmieściły się stanowiska serwisowe, przestrzeń do ekspozycji nawet 300 samochodów, herbaciarnia oraz kino, w którym można było obejrzeć filmy z ekspedycji Citroëna. Równie niecodzienny był salon przy rue de Marbeuf – samochody parkowały na balkonach – budynek miał dziesięć poziomów.

Salony Citroëna na całym świecie stawały się przykładami znakomitej, modernistycznej architektury – jak „największa stacja serwisowa na świecie” w Lyonie, nieistniejący już budynek w Brescie czy salon w Amsterdamie, który został zburzony i odbudowany w podobnym stylu.

Specjalnym miejscem dla Citroëna nadal pozostaje lokal przy Champs Elysées nr 42. Wybudowany w latach 30. XX w. salon w stylu art déco wyróżniała wysoka na cztery kondygnacje witryna. Dziś w tym miejscu stoi nowoczesny budynek zaprojektowany dla Citroëna przez francuską architekt Manuelle Gautrand.

„Salon Europa” czyli punkt wystawowy Citroëna przy Placu Europy w Paryżu (fot. Citroën)

„Salon Europa” czyli punkt wystawowy Citroëna przy Placu Europy w Paryżu (fot. Citroën)

Przedstawicielstwo Citroëna przy Champs Elysées nr 42 w latach 30. XX w…. (fot. Wikipedia)

Przedstawicielstwo Citroëna przy Champs Elysées nr 42 w latach 30. XX w…. (fot. Wikipedia)

Dzisiejszy wygląd „największej stacji serwisowej na świecie” w Lyonnie (fot. Wikipedia)

Dzisiejszy wygląd „największej stacji serwisowej na świecie” w Lyonnie (fot. Wikipedia)

Oryginalny budynek salonu Citroëna w Amsterdamie (fot. Wikipedia)

Oryginalny budynek salonu Citroëna w Amsterdamie (fot. Wikipedia)

Oryginalny budynek salonu Citroëna w Amsterdamie (fot. Wikipedia)

Oryginalny budynek salonu Citroëna w Amsterdamie (fot. Wikipedia)

… i jego współczesne wcielenie (fot. Citroën)

… i jego współczesne wcielenie (fot. Citroën)

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.