Fuzja z Peugeotem

Na początku lat 70. XX w. sytuacja Citroëna nie była najlepsza. Kosztowne projekty modeli SM, CX i GS wyczerpały zasoby finansowe, a pozostawianie odłogiem najbardziej dochodowych segmentów rynku sprawiło, że marka nie miała nowych dochodów. Citroën po raz drugi w historii stał się bankrutem.

Projekt niezwykłego, ale niszowego modelu SM kosztował markę miliony. W tym czasie Citroën był nieobecny w segmencie C – dopiero model GS z 1970 r. pozwolił marce wkroczyć w tę dochodową część rynku motoryzacyjnego. Jednak w tym czasie rywale zbudowali tam już mocną pozycję. To wszystko sprawiło, że marka spod znaku dwóch szewronów znowu znalazła się w kłopotach. Sytuację pogorszył jeszcze bardziej kryzys paliwowy z początku lat 70. XX w.

Francuski rząd nie mógł sobie pozwolić na upadek przedsiębiorstwa zatrudniającego setki tysięcy pracowników. Ponownie więc zaangażował się w negocjacje mające uratować markę. Potrzebne było jednak bardziej przyszłościowe rozwiązanie niż oddawanie fabryk w inne ręce. Tak zrodził się pomysł fuzji z Peugeotem i utworzenia Grupy PSA. Obie marki pozostały odrębnymi przedsiębiorstwami, jednak miały dzielić między sobą wiele podzespołów – zwłaszcza płyty podłogowe, silniki oraz skrzynie biegów – czyli wszystkie te elementy, których zaprojektowanie jest najbardziej kosztowne.

Przeprowadzona w 1976 r. fuzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Obie firmy mogły przynajmniej na chwilę zapomnieć o problemach finansowych. Citroën miał na rynku dwa udane modele, czyli GS oraz CX, oraz kilka dodatkowych projektów, które podkręcały sprzedaż. Jednym z nich było wznowienie produkcji poprawionej wersji modelu 2CV.

Od momentu utworzenia Grupa PSA stale rosła i dołączały do niej nowe marki. Co prawda nie wszystkie pomysły okazywały się sukcesem i czasem firma ponosiła straty, jednak nigdy więcej nie miała tak poważnych problemów jak przed dokonaniem fuzji. Tę zresztą można oceniać z perspektywy czasu – Peugeot i Citroën wspólnie produkują nowe samochody już od ponad 40 lat, a grupa zalicza się do ścisłej czołówki światowych koncernów motoryzacyjnych.

Siedziba Grupy PSA (fot. Wikipedia)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.