Lider innowacji

Choć marka przeszła wiele trudnych momentów, to główna idea, która przyświecała André Citroënowi, się nie zmieniła – firma zawsze stawiała na innowacje. Tak też było w przypadku modelu DS – następcy Traction Avant.

Pierwsze szkice w projekcie pojawiły się jeszcze przed wojną. Pod koniec lat 40. XX w., kiedy sytuacja na świecie stała się wystarczająco stabilna, powrócono do prac nad samochodem, który miał stać się wyznacznikiem trendów stylistycznych oraz technicznych.

Program ten był prowadzony w ścisłej tajemnicy, jednak taka decyzja ani trochę nie dziwi, bo w 1955 r. samo smukłe i opływowe nadwozie wywołało powszechny zachwyt. Oczywiście plusem samochodu nie były tylko aspekty wizualne. Do produkcji wykorzystano aluminium oraz tworzywa sztuczne, dzięki czemu DS był stosunkowo lekki, a dodatkowo wyposażono go w hydrauliczny układ hamulcowy z tarczami zamiast bębnów, hydrauliczny układ wspomagania kierowniczego oraz hydrauliczne sprzęgło – i to wszystko ponad 60 lat temu! W 1967 r. w ramach odświeżania modelu wyposażono go w nowe, bardziej opływowe reflektory kierunkowe – współdziałające z układem kierowniczym, by lepiej doświetlać zakręty.

Największą nowinką było jednak wprowadzenie hydropneumatycznego zawieszenia, które eliminowało korzystanie z tradycyjnych amortyzatorów i sprężyn. Rolę elementu resorującego przejmował sprężony azot. Główną zaletą takiego rozwiązania był fakt, że samochód zachowywał stały prześwit niezależnie od obciążenia i zapewniał nieporównywalnie większy komfort jazdy.

Tego typu zawieszenie stało się jednym ze znaków rozpoznawczych marki Citroën, a sam model DS był wówczas najbardziej pożądanym autem na świecie. Tylko podczas pierwszego dnia po jego premierze w czasie salonu samochodowego w Paryżu zebrano 12 tys. zamówień, a w ciągu kolejnych dziewięciu dni w sumie 80 tys. Był to rekord, którzy przetrwał ponad 60 lat, a do jego pobicia potrzebna była elektryczna Tesla Model 3… sprzedawana w dobie powszechnego dostępu do Internetu.

W późniejszych wersjach zastosowano reflektory kierunkowe sprzęgnięte z układem kierowniczym (fot. Wikipedia)

W późniejszych wersjach zastosowano reflektory kierunkowe sprzęgnięte z układem kierowniczym (fot. Wikipedia)

Przekrój komory silnika Citroëna DS (fot. Wikipedia)

Przekrój komory silnika Citroëna DS (fot. Wikipedia)

Przednie zawieszenie modelu DS z układem hydraulicznym (fot. Wikipedia)

Przednie zawieszenie modelu DS z układem hydraulicznym (fot. Wikipedia)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.