Nierówna walka z trudną gospodarką

W ciągu dekady André Citroën wybił się z szeregu francuskich przedsiębiorców, by stać się jedną z najważniejszych postaci w świecie motoryzacji. Jednak w latach 30. XX w. fortuna odwróciła się od niego.

André Citroën zawsze podejmował śmiałe decyzje, aby sięgnąć po większą wygraną. I przez pierwsze lata działalności jego firmy wygrywał. Ale na przełomie lat 20. i 30. XX w. cały świat pogrążył się w wielkim kryzysie. Załamanie gospodarcze mocno dotknęło Citroëna, który większość swoich zysków nieustannie inwestował w kolejne innowacje i rozwój firmy, a to, co zostało, przepuszczał przy stole do ruletki.

W grudniu 1934 r. przy mediacji francuskiego rządu Michelin największy wierzyciel Citroëna przejął kontrolę nad firmą. Jednym z warunków była zmiana kierownictwa – w styczniu 1935 r. André Citroën został wysłany na emeryturę i stracił wszelki wpływ na losy założonej przez siebie firmy.

Utrata kontroli nad firmą była dla André bolesnym ciosem. Zmagający się od jakiegoś czasu z nowotworem przedsiębiorca popadł w przygnębienie i stracił radość życia. Depresja sprawiła, że kilka miesięcy po przejściu na emeryturę André Citroën przegrał walkę z rakiem żołądka. Zmarł 3 lipca 1935 r. w wieku 57 lat. Pochowano go w rodzinnym grobowcu na paryskim cmentarzu Montparnasse, uroczystość poprowadził naczelny rabin Paryża.

André Citroën z rodziną podczas wyścigów konnych w nadmorskim Deauville (fot. Wikipedia)

André Citroën z rodziną podczas wyścigów konnych w nadmorskim Deauville (fot. Wikipedia)

André Citroën (fot. Wikipedia)

André Citroën (fot. Wikipedia)

Grób rodzinny Citroënów na paryskim cmentarzu Montparnasse (fot. Wikipedia)

Grób rodzinny Citroënów na paryskim cmentarzu Montparnasse (fot. Wikipedia)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.