100 lat temu André Citroën rozpoczynał swoją karierę w niewielkim zakładzie w Paryżu. Dziś samochody z szewronami na masce są produkowane w nowoczesnych fabrykach na całym świecie.
Fabryka na brzegu Sekwany w 15. dzielnicy Paryża powstała w 1915 r. – jeszcze zanim André Citroën zajął się produkcją samochodów. Jeszcze za życia André była kilka razy modernizowana – założyciel firmy chciał zawsze korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań i technologii. Jednak możliwości paryskiej fabryki szybko okazały się zbyt małe i Citroën przejął mniejsze zakłady w Saint-Ouen-sur-Seine i Levallois-Perret. Ten pierwszy funkcjonował aż do 2018 r. Drugi zamknięto wraz z końcem produkcji modelu 2CV w latach 80. XX w. Obydwa przetrwały dłużej niż zakład przy Quai de Javel – został on opuszczony w latach 70. XX w. Budynki fabryczne zrównano w końcu z ziemią i w ich miejscu powstał park nazwany imieniem André Citroëna.
Francuska marka otwierała także zakłady produkcyjne poza granicami swojego kraju – fabryki i montownie samochodów działały w latach 30. XX w. m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii czy Polsce. Koniec lat 50. XX w. to dwa ważne wydarzenia w historii marki – otwarcie dużego zakładu w Rennes, który przejął większość produkcji marki, oraz budowa fabryki w hiszpańskim Vigo. Obie fabryki funkcjonują do dzisiaj.
W tym czasie Citroën, korzystając z popularności modelu 2CV, otwierał nowe zakłady na całym świecie – większość z nich koncentrowała się właśnie na produkcji „Kaczki”. Takie zakłady funkcjonowały m.in. w Argentynie, Chile, Urugwaju, Kambodży, Wietnamie czy Iranie. Część z nich również przetrwała do dnia dzisiejszego. W latach 90. XX w. Citroëny ponownie montowano w Polsce – z zakładu ZSD Nysa wyjeżdżały dostawcze Citroëny C15.
Dziś Citroën funkcjonuje w ramach PSA Group – to oznacza, że dzieli swoje fabryki z innymi markami należącymi do grupy. Samochody z szewronami na masce wyjeżdżają m.in. z fabryk należących niegdyś do Peugeota w Poissy, Sochaux i Mulhouse. Grupa ma swoje fabryki także w Argentynie, Brazylii, Hiszpanii, Portugalii, Słowacji i Turcji. W ramach spółek joint-venture Citroëny powstają także w Chinach, Czechach, Iranie, Japonii, Rosji i Włoszech.