Szewrony z Polski

Podczas swojej podróży do Warszawy André Citroën i jego polski szwagier Bronisław Goldfeder pojechali na wycieczkę do Głowna, gdzie mieszkała rodzina bankiera. Tam Citroën poznał urządzenie, które wpłynęło na jego przyszłość.

 

Skąd Bronisław Goldfeder miał informację na temat pracującego w Głownie urządzenia, nie wiadomo. Być może podpowiedział mu to jego stryj Maksymilian, który prowadził w Łodzi jeden z pierwszych kantorów bankowych. Ożeniony z córką bogatego łódzkiego fabrykanta Jarocińskiego sam szybko poszerzał swoje interesy i majątek. Dzięki swoim kontaktom handlowym i częstym podróżom miał szanse trafić także do Głowna.

Bronisław był pewny, że jego szwagier – świeżo upieczony inżynier z paryskiej politechniki – będzie zainteresowany tym wynalazkiem. I nie pomylił się. Drewniane koła zębate w układzie daszkowym, pracujące w jednym z głowieńskich zakładów, zafascynowały Citroëna. Od razu zdał sobie sprawę z potencjału takich kół wykonanych ze stali.

Koła walcowe z zębami w układzie daszkowym pracują dużo ciszej niż tradycyjne zębatki. Co więcej, mogą przenosić dużo większe obciążenia. Takie rozwiązanie było używane powszechnie na ziemiach polskich w maszynach napędzanych siłą wody. Ten układ lepiej rozprowadzał siły, dzięki czemu choć koła te były wykonane z drewna, były dużo trwalsze niż przekładnie o prostych zębach.

Nie jest pewne, w jakim zakładzie Citroën zobaczył po raz pierwszy takie zębatki. Najprawdopodobniej była to walcownia miedzi funkcjonująca pod nazwą Towarzystwa Akcyjnego Osińskiej Walcowni Miedzi, Mosiądzu i Drutu. Wytwórnia ta działała w Osinach – miejscowości nieopodal Głowna, dziś stanowiącej dzielnicę tego miasta. Firma zatrudniała wówczas 125 osób i cieszyła się dobrą renomą handlową, zdobywając liczne nagrody w konkursach. André bez wahania odkupił patent na zębatki, by wkrótce wdrożyć go w rodzimej Francji. W 1904 r., po zakończeniu służby wojskowej, założył w Paryżu przedsiębiorstwo Engrenages Citroën, produkujące stalowe koła zębate. W logo firmy znalazły się charakterystyczne dwa szewrony, które do dziś są symbolem Citroëna.

Koła zębate w układzie daszkowym ujrzane w Polsce przyniosły Citroënowi sławę i pieniądze (fot. Citroën)

Koła zębate w układzie daszkowym ujrzane w Polsce przyniosły Citroënowi sławę i pieniądze (fot. Citroën)

Grupa robocza Citroëna (fot. Citroën)

Grupa robocza Citroëna (fot. Citroën)

Historia logo marki Citroën

Historia logo marki Citroën

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.