Współpraca od zarania dziejów

Polska zawsze była ważnym miejscem w świecie Citroëna. To tu wszystko się zaczęło – tu żyła rodzina André Citroëna, to stąd przywiózł patent na koła zębate o daszkowym uzębieniu, które przyniosły mu pierwsze pieniądze i stały się symbolem marki. Ale historia relacji z Polską nie jest zamkniętym rozdziałem

W czasach PRL kupno zachodniego samochodu dla większości Polaków było jedynie marzeniem. Niewielu było stać na samochody, a garstka szczęśliwców musiała wybierać spośród modeli oferowanych przez rodzimych producentów. Szczęśliwcy kupowali samochody produkowane w zaprzyjaźnionych krajach bloku wschodniego.

Tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na sprowadzenie – zwykle używanego – auta produkcji zachodniej. Niewielkie ilości aut sprzedawano także w Pewexach, jednak do ich zakupu potrzebne były bony PKO, czyli w rzeczywistości dolary. Ceny tych aut wielokrotnie przewyższały ceny aut polskich: Citroën CX kosztował w Pewexie 9500 dolarów, Polonez zaledwie 3200…

Zmiany ustrojowe w 1989 r. przyniosły samochodowy boom na niespotykaną skalę. W pierwszych latach rynek rozwijał się niezwykle chaotycznie. Dla Citroëna ważną datą był rok 1992, kiedy to grupa PSA weszła oficjalnie na polski rynek. Na start zorganizowano w całej Polsce ok. 100 punktów sprzedaży, co okazało się nieco zbyt ambitnym początkiem.

Obecnie francuska marka posiada nad Wisłą ponad 70 salonów sprzedaży, w których dostępne są najnowsze modele marki oraz wszystkie udogodnienia dla klientów. PSA Group ma także w Polsce dwie fabryki – w Gliwicach oraz w Tychach. Kiedyś także w poczet zakładów Citroëna wchodziła fabryka w Nysie, gdzie składano niezawodne i pracowite Citroëny C15 oraz Berlingo. Oprócz tego w naszym kraju ma powstać w sumie osiem salonów marki DS.

Citroën angażuje się także w wiele dodatkowych projektów, dzięki czemu Polskę odwiedzał m.in. Sébastien Loeb wraz ze swoją mistrzowską rajdówką, czy też organizowano naszą rodzimą edycję Citroën Racing Trophy, za sprawą którego rajdowe modele marki wyjechały na polskie odcinki specjalne.

Siedziba Citroën Polska w Warszawie (fot. Citroën Polska)

Dziś w Polsce działa ponad 70 salonów francuskiej marki (fot. Citroën Polska)

Dziś w Polsce działa ponad 70 salonów francuskiej marki (fot. Citroën Polska)

Dziś w Polsce działa ponad 70 salonów francuskiej marki (fot. Citroën Polska)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.