Aerodynamiczny rekordzista

Następca kultowego DS-a nie miał łatwego zadania. Citroën CX spełnił jednak oczekiwania, odnosząc rynkowy sukces. Jak zwykle w samochodach Citroëna o jego powodzeniu zadecydowała odważna stylistyka i nowoczesna technologia.

Model: CX

Data premiery: 1974 r.

Poprzednik: DS

Segment rynku: E

Najważniejsza cecha: rekordowo niski współczynnik oporu powietrza

Stylistycznie nowy samochód nawiązywał do mniejszego modelu GS. Francuscy projektanci położyli duży nacisk na zredukowanie oporu powietrza. Współczynnik oporu CX obniżono do rekordowej wówczas wartości 0,3. Właśnie temu parametrowi ten model zawdzięczał swoją nazwę. Charakterystycznym punktem sylwetki Citroëna CX była wklęsła tylna szyba. Co ciekawe, ten kształt pozwalał na samooczyszczanie się tafli szkła m.in. z kropel deszczu. Do walki z deszczem przygotowano także inne nowatorskie rozwiązanie – pojedynczą, centralną wycieraczkę przedniej szyby. Innowacje objęły także wnętrze auta – projektanci znów pozwoli sobie na futurystyczne kształty, nie tracąc jednak z oczu kwestii ergonomii i bezpieczeństwa. Citroën CX był produkowany jako fastback oraz kombi. Tak jak jego poprzednik – model DS – CX był niezwykle popularny wśród przywódców państw. Prezydent Francji Jacques Chirac korzystał z tego samochodu jako oficjalnej limuzyny jeszcze w połowie lat 90. XX w. – kilka lat po zakończeniu produkcji.

Sylwetka CX nawiązywała do modelu GS, ale była niezwykle aerodynamiczna (fot. Citroën)

Sylwetka CX nawiązywała do modelu GS, ale była niezwykle aerodynamiczna (fot. Citroën)

Sylwetka CX nawiązywała do modelu GS, ale była niezwykle aerodynamiczna (fot. Citroën)

Jak przystało na flagowy model marki, CX był bardzo bogato wyposażony (fot. Citroën)

Jak przystało na flagowy model marki, CX był bardzo bogato wyposażony (fot. Citroën)

Jak przystało na flagowy model marki, CX był bardzo bogato wyposażony (fot. Citroën)

Wnętrze zaprojektowano w typowym dla Citroëna, awangardowym stylu (fot. Citroën)

Wnętrze zaprojektowano w typowym dla Citroëna, awangardowym stylu (fot. Citroën)

Model CX Prestige był często wybierany przez głowy państw – m.in. Francji, Monako, Portugalii, Rumunii czy Luksemburga (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.