Citroën C10 – pokaz możliwości

Marka Citroën była tak mocno przywiązana do innowacji, że nie tylko wprowadzała je na rynek i czerpała z nich korzyści, ale aktywnie pracowała nad kolejnymi rozwiązaniami i tworzyła liczne prototypy, które były swoistym „pokazem możliwości”. Jednym z takich samochodów był model C10, który został pokazany światu w 1956 r.

Futurystyczne nadwozie tego samochodu czerpało garściami z natury, a konkretniej – z opływowego kształtu, którzy przybiera spadająca kropla. Jeden z głównych projektantów Citroëna, André Lefebvre, stawiał na jak najniższy opór aerodynamiczny oraz niską masę nadwozia. Wskaźnik oporu na poziomie 0,258 jest wynikiem znacząco lepszym niż w przypadku wielu nowszych samochodów. Dla porównania: Citroën 2CV miał ten wskaźnik na poziomie 0,51.

Sprawa jest o tyle istotna, że oba samochody były wyposażone w dokładnie ten sam silnik o pojemności zaledwie 0,425 l. Jednakże dzięki zmniejszeniu masy o 203 kg oraz właśnie niskiemu oporowi powietrza C10 był w stanie rozwinąć prędkość aż 110 km/h – czyli blisko dwukrotnie większą niż 2CV. Aby osiągnąć tak niski wskaźnik oporu, w C10 zastosowano szereg ciekawych rozwiązań – przednia oś była szersza niż tylna, dzięki czemu kształt samochodu jeszcze bardziej został upodobniony do kropli wody. Na uwagę zasługują także ogromne szyby, które pozwalały na obserwacje otoczenia prawie pod każdym kątem.

C10 był jedynie prototypem i nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Jego powstanie było jednak deklaracją ze strony Citroëna, który nie zamierzał „tylko” produkować samochodów, a chciał spoglądać w przyszłość i cały czas rozwijać motoryzację.

Pod opływowym nadwoziem pracował niewielki silnik z Citroëna 2CV – jednak właściwości aerodynamiczne nadwozia i niska masa samochodu pozwalały znacznie poprawić osiągi względem „kaczki” (fot. Citroën)

Pod opływowym nadwoziem pracował niewielki silnik z Citroëna 2CV – jednak właściwości aerodynamiczne nadwozia i niska masa samochodu pozwalały znacznie poprawić osiągi względem „kaczki” (fot. Citroën)

Wnętrze z charakterystyczną dla Citroëna jednoramienną kierownicą (fot. Citroën)

Wnętrze z charakterystyczną dla Citroëna jednoramienną kierownicą (fot. Citroën)

Inspiracją dla sylwetki C10 był jeden z najbardziej aerodynamicznych kształtów w przyrodzie – kropla wody (fot. Citroën)

Inspiracją dla sylwetki C10 był jeden z najbardziej aerodynamicznych kształtów w przyrodzie – kropla wody (fot. Citroën)

Inspiracją dla sylwetki C10 był jeden z najbardziej aerodynamicznych kształtów w przyrodzie – kropla wody (fot. Citroën)

Inspiracją dla sylwetki C10 był jeden z najbardziej aerodynamicznych kształtów w przyrodzie – kropla wody (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.