Ekstrawagancka ikona

Citroën DS był godnym następcą rewolucyjnego modelu Traction Avant. Ta luksusowa limuzyna miała tak duży wpływ na francuską firmę, że wiele lat później powstała ekskluzywna marka nazwana na jej cześć.

Model: DS

Data premiery: 1955 r.

Poprzednik: Traction Avant

Segment rynku: E

Najważniejsza cecha: model posiadał hydropneumatyczne zawieszenie

Nazwa Citroëna DS czytana po francusku brzmi jak słowo déesse – czyli bogini. Model został zaprezentowany podczas paryskiego salonu samochodowego w 1955 r. Podobnie jak w przypadku 2CV, charakterystyczny kształt wywołał sporo kontrowersji – auto nazywano chociażby żabą czy też latającym talerzem. Za linię nadwozia odpowiedzialny był Flaminio Bertoni i jak na tamte czasy była ona rzeczywiście wręcz kosmiczna. Celem twórców było stworzenie najnowocześniejszego samochodu świata. Jednym z rewolucyjnych elementów było hydropneumatyczne zawieszenie gwarantujące idealny komfort jazdy i niezwykłą stabilność. Samochód mógł jechać nawet bez jednego koła, o czym przekonał się choćby prezydent Francji Charles De Gaulle, który po zamachu, pomimo przebitych opon w swoim Citroënie, mógł oddalić się z miejsca ataku. DS jako pierwsze auto seryjne zostało wyposażone także w cztery tarczowe hamulce. Do 1975 r. sprzedano aż 1,4 mln egzemplarzy „bogini”. Model był sprzedawany z siedmioma różnymi jednostkami o pojemności od 1,9 l w wersji DS19 po 2,3-litrową, 130-konną wersję DS23ie. DS doczekał się także wersji kombi (DS Break) oraz nieco uboższej wersji ID (od francuskiego słowa idée – idea). Citroën ID miał klasyczne zawieszenie i był dostępny tylko z mniejszymi silnikami 1,9 i 2,0.

Zaprojektowana przez Flaminio Bertoniego sylwetka do dziś urzeka swoją elegancją (fot. Citroën)

Zaprojektowana przez Flaminio Bertoniego sylwetka do dziś urzeka swoją elegancją (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Citroën DS był ulubionym samochodem wielu głów państwa (fot. Wikipedia)

Citroën DS był ulubionym samochodem wielu głów państwa (fot. Wikipedia)

Citroën DS był ulubionym samochodem wielu głów państwa (fot. Wikipedia)

Citroën DS był ulubionym samochodem wielu głów państwa (fot. Wikipedia)

Citroën DS w późniejszym wydaniu, z opływowymi reflektorami (fot. Wikipedia)

Citroën DS w późniejszym wydaniu, z opływowymi reflektorami (fot. Wikipedia)

Citroën DS w późniejszym wydaniu, z opływowymi reflektorami (fot. Wikipedia)

Citroën DS w późniejszym wydaniu, z opływowymi reflektorami (fot. Wikipedia)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.