Ekstrawagancki klasyk

Przygotowania do premiery Citroëna XM trwały kilka lat. Francuzi postanowili bowiem przygotować limuzynę, która zostanie zapamiętana na lata. Ten plan udało się w pełni zrealizować.

Model: XM

Data premiery: 1989 r.

Poprzednik: CX

Segment rynku: E

Najważniejsza cecha: zawieszenie hydroaktywne

Pierwsze projekty następcy CX powstały już w 1984 r. Przez kolejne pięć lat projekt był dopracowywany, by wreszcie w 1989 r. zaprezentować światu finalny model. Narysowana przez Bertone klinowata, przeszklona sylwetka budziła sporo emocji. W przeciwieństwie do Peugeota 605, z którym był spokrewniony, XM miał nadwozie typu liftback, z dużą tylną klapą. Poza futurystycznym kształtem, w którym doszukiwano się nawet fascynacji „Gwiezdnymi wojnami”, Citroën zaprezentował szereg innowacji. Po raz pierwszy auto seryjne posiadało hydroaktywne zawieszenie. System sterował sztywnością zawieszenia w zależności od warunków na drodze. Kolejną, wcześniej niespotykaną ciekawostką była trzynasta szyba oddzielająca kabinę od bagażnika. Kunszt konstruktorów został doceniony nie tylko przez klientów, ale także przez fachowców. Citroën XM został Samochodem Roku 1989. Kierowcy mogli wybierać spośród bogatej gamy silników, w tym 200-konną jednostkę V6. Tak jak poprzednik model XM był oficjalną limuzyną prezydentów Francji. Co ciekawe w późniejszych wersjach XM instalowano komputer pokładowy, z możliwością dostępu do internetu.

Gładkie kołpaki kół miały poprawiać aerodynamikę samochodu (fot. Citroën)

Gładkie kołpaki kół miały poprawiać aerodynamikę samochodu (fot. Citroën)

W stylistyce Citroëna XM niektórzy dopatrywali się inspiracji „Gwiezdnymi wojnami” (fot. Citroën)

W stylistyce Citroëna XM niektórzy dopatrywali się inspiracji „Gwiezdnymi wojnami” (fot. Citroën)

W stylistyce Citroëna XM niektórzy dopatrywali się inspiracji „Gwiezdnymi wojnami” (fot. Citroën)

Jednoramienna kierownica – charakterystyczna cecha Citroënów – pozostała (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.