Futurystyczna wyścigówka

Model SM był niezwykle ambitnym projektem Citroëna. Futurystyczna konstrukcja wyprzedzała swoje czasy, a sportowy silnik V6 czynił z niej rasowe gran turismo.

Model: SM

Data premiery: 1970 r.

Poprzednik: brak

Segment rynku: GT

Najważniejsza cecha: najszybsze auto przednionapędowe w swoich czasach

Początki tego projektu sięgają roku 1961, kiedy zaczęto prace nad bardziej sportową wersją modelu DS. W trakcie prac sama koncepcja samochodu uległa ewolucji i zamiast usportowionej wersji starego modelu zdecydowano się na zupełnie inny projekt.

Zakup marki Maserati w 1968 r. był jednym z kroków niezbędnych do realizacji tego projektu – Włosi mieli odpowiedni know-how potrzebny do skonstruowania dynamicznego silnika, który jednocześnie spełniałby francuskie przepisy podatkowe.

Citroëna SM, będącego połączeniem samochodu wyścigowego i luksusowej limuzyny, zaprezentowano w 1970 r. Auto było pełne technologicznych nowinek, takich jak wspomaganie kierownicy o zmieniającej się ze względu na prędkość sile, skrętne reflektory czy hydropneumatyczne zawieszenie. Kształt SM pozwalał na osiągnięcie doskonałego współczynnika oporu powietrza, dzięki temu samochód rozpędzał się do zawrotnej prędkości 220 km/h. Był to wówczas najszybszy przednionapędowy samochód na świecie. Na takie osiągi pozwolił silnik V6 o pojemności 2,7 l, stworzony przez inżynierów Maserati. Ponieważ samochód w dużym stopniu oparty był na konstrukcji DS, zachował też jego przedni napęd.

Choć SM spotkał się z pozytywnym przyjęciem wśród specjalistów oraz sporej grupy celebrytów, nie przełożyło się to na wyniki sprzedaży. Po zaledwie pięciu latach zakończono jego produkcję, ale zaprezentowane technologie znalazły swoje zastosowanie w kolejnych modelach marki.

Sylwetka Citroëna SM na swoje czasy była niezwykle futurystyczna (fot. Wikipedia)

Charakterystyczne przednie reflektory, razem z tablicą rejestracyjną były schowane za pleksiglasową osłoną (fot. Wikipedia)

Tylne koła były ukryte za osłonami – te patent charakterystyczny dla Citroënów z lat 70. XX w. (fot. Wikipedia)

Wnętrze z jednoramienną kierownicą było nowoczesne i niezwykle komfortowe (fot. Wikipedia)

Citroën SM (fot. Citroën)

Citroën SM (fot. Citroën)

Citroën SM (fot. Citroën)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.