Innowacje w sporcie

Mówiąc o historii Citroëna, rzadko wspomina się typowo sportowe modele. Marka ta wprowadzała wiele innowacji i dała światu co najmniej kilka samochodów, które wstrząsnęły rynkiem. Prawdą jest jednak, że zawsze brakowało wśród nich auta nastawionego głównie na prędkość.

Zmienić ten stan rzeczy miała współpraca z legendarnym studiem projektowym Pininfarina. Projekty tej marki bardzo często gościły w formie plakatów nad łóżkami miłośników sportowych samochodów, więc wybór tego właśnie studia wydaje się adekwatny. Efektem prac był pokazany w 2001 r. Citroën Osée. Koncepcyjny model wyposażony był w 3-litrowy silnik V6, który generował moc rzędu 200 KM.

Citroën Osée wywarł ogromne wrażenie, czego dowodem była przyznana mu podczas salonu samochodowego w Genewie nagroda „Najlepszy na wystawie”. Tym, co przykuwało spojrzenia, były drzwi samochodu, przy wykonaniu których wzorowano się na rozwiązaniach zastosowanych w myśliwcach. Cała przednia szyba wraz z bocznymi elementami karoserii unosiła się do góry, odsłaniając kokpit dla kierowcy siedzącego pośrodku oraz miejsce dla dwóch pasażerów. Kolejną nowinką było zastąpienie lusterek kamerami i wyświetlanie z nich obrazu na monitorach LCD. Tego typu rozwiązanie wchodzi obecnie do seryjnie produkowanych samochodów, nadal wywołując niemałe poruszenie. Właśnie ten fakt jest dowodem na to, że Citroën po raz kolejny swoimi pomysłami wyprzedził konkurencję.

Ostatecznie jednak Osée do produkcji nie trafiło. Mimo to marka nie zapomniała o sportowej przygodzie i angażowała się nie tylko w rajdy samochodowe, zdobywając liczne tytuły, ale także w wyścigi torowe – gdzie również okazywała się najlepsza.

Oryginalne linie tego konceptu wyszły spod ręki Pininfariny (fot Citroën)

Oryginalne linie tego konceptu wyszły spod ręki Pininfariny (fot Citroën)

Oryginalne linie tego konceptu wyszły spod ręki Pininfariny (fot Citroën)

Aby zasiąść za kierownicą, trzeba było otworzyć cały kokpit samochodu (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.