Kaczka

Tego samochodu właściwie nie trzeba przedstawiać. Citroën 2CV podbił zarówno serca, jak i portfele kierowców na całym świecie. Do dziś nie sposób przejść obok niego obojętnie.

Model: 2CV

Data premiery: 1949 r.

Poprzednik: brak

Segment rynku: B

Najważniejsza cecha: najpopularniejszy model w historii Citroëna

Jeszcze przed wojną nowy dyrektor Citroëna Pierre-Jules Boulanger rzucił swoim konstruktorom wyzwanie: cztery koła pod parasolem. Nowe francuskie auto miało przewieźć cztery osoby, zmieścić 50 kg bagażu i pozwolić na bezpieczne przewiezienie kosza jajek bez ryzyka zbicia choćby jednej sztuki. Prototyp o nazwie TPV (Toute Petite Voiture, czyli bardzo mały samochód) stworzono już w 1939 r., ale wojna przerwała pracę nad tym projektem. Na polecenie Boulangera wszystkie istniejące modele (ok. 50 szt.) miały zostać zniszczone, by nie wpadły w ręce okupanta. Jego polecenie wykonano tylko częściowo – część samochodów została zakopana lub ukryta w różnych miejscach. Po wojnie odnaleziono dwa egzemplarze, a kolejne trzy znalazły się w 1994 r. Finalny produkt, czyli model 2CV, zaprezentowano podczas salonu w Paryżu w 1948 r. Świat szybko oszalał na punkcie francuskiej kaczki. Do 1990 r. sprzedano ponad 5 milionów sztuk 2CV. Model doczekał się wersji furgon, a nawet wersji safari z napędem na cztery koła. Pod maską drzemał pierwszy dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem, na wyposażeniu była także pierwsza w Citroënie czterobiegowa skrzynia biegów. Auto było nie tylko odpowiedzialne za zmotoryzowanie Francji, ale stało się także symbolem popkultury. Jeździli nimi hipisi i ekolodzy, a także pewna siostra zakonna z serii filmów o żandarmie z Saint-Tropez. Ówczesny właściciel Citroëna – firma Michelin – potraktował ten model jako platformę do testów nowych opon. 2CV był pierwszym samochodem produkowanym seryjnie wyposażonym w opony radialne.

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Sylwetki 2CV z żadnej strony nie można pomylić z innym samochodem (fot. Citroën)

Jedną z charakterystycznych cech 2CV był składany dach (fot. Citroën)

Jedną z charakterystycznych cech 2CV był składany dach (fot. Citroën)

Jedną z charakterystycznych cech 2CV był składany dach (fot. Citroën)

Jedną z charakterystycznych cech 2CV był składany dach (fot. Citroën)

Wnętrze było bardzo proste (fot. Citroën)

Wnętrze było bardzo proste (fot. Citroën)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.