Kompaktowy przyjaciel

Pomiędzy małym i prostym 2CV a luksusowym i zaawansowanym technologicznie DS w gamie Citroëna była wielka luka. Model Ami miał ją wypełnić. Był on ostatnim dziełem projektanta Flaminia Bertoniego dla Citroëna. Dzięki charakterystycznemu kształtowi przeszedł do historii motoryzacji.

Model: Ami

Data premiery: 1961 r.

Poprzednik: 2CV

Segment rynku: B

Najważniejsza cecha: odwrócona tylna szyba

Flaminio Bertoni, który był z zamiłowania rzeźbiarzem, uwielbiał kontrowersyjne pomysły. Włoch miał na koncie takie projekty jak 2CV czy DS, model Ami musiał więc być równie oryginalny. Kompaktowy Citroën miał wypełniać lukę pomiędzy wspomnianymi wyżej modelami, ze względu na ograniczony budżet musiał jednak wykorzystywać płytę podłogową i silnik z 2CV. Samochód zdecydowanie wyróżniał się na ulicach, szczególnie ze względu na charakterystyczną, zakrzywioną w przeciwnym niż zwykle kierunku tylną szybę oraz prostokątne reflektory. Docelowo miał być on przeznaczony dla kobiet, stąd nazwa Ami, oznaczająca przyjaciela. Co ciekawe, auto posiadało łatwo demontowane fotele, które reklamowano jako idealny materiał na krzesła piknikowe. W trakcie przeszło 15 lat produkcji Ami doczekał się kilku wersji – w tym także kombi czy furgon. Zaprezentowany w 1969 r. model Ami 8 zmienił się z sedana z charakterystyczną, skośną szybą w klasycznego hatchbacka. Pod jego maską znalazł się także nowy silnik – czterocylindrowy bokser z modelu GS.

Citroën Ami – według ówczesnych reklam Citroëna miał być przyjacielem kobiet (fot. Wikipedia)

Citroën Ami – według ówczesnych reklam Citroëna miał być przyjacielem kobiet (fot. Wikipedia)

Pod obniżoną maską krył się silnik z 2CV (fot. Wikipedia)

Pod obniżoną maską krył się silnik z 2CV (fot. Wikipedia)

Sylwetki Citroëna Ami nie sposób było pomylić z innym autem (fot. Citroën)

Sylwetki Citroëna Ami nie sposób było pomylić z innym autem (fot. Citroën)

Sylwetki Citroëna Ami nie sposób było pomylić z innym autem (fot. Citroën)

Sylwetki Citroëna Ami nie sposób było pomylić z innym autem (fot. Citroën)

Ustawienie tylnej szyby wyglądało dziwacznie, ale dawało pasażerom tylnej kanapy dużo miejsca na głowy (fot. Citroën)

Wnętrze Ami nie było zbyt skomplikowane (fot. Citroën)

Citroën Ami (fot. Wikipedia)

Citroën Ami (fot. Wikipedia)

Model Ami 8 był już klasycznym hatchbackiem (fot. Wikipedia)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.