Pokaz przyszłych możliwości

Pod nazwą Citroën Activa kryły się dwa kolejne prototypy marki. Miały one zaprezentować przyszłe możliwości firmy. Pierwszą Activę pokazano w 1988 r. – oczywiście podczas salonu samochodowego w Paryżu.

Najważniejszą nowinką było elektronicznie sterowane hydropneumatyczne zawieszenie, znane później jako Hydractive, oraz wprowadzenie aktywnych stabilizatorów poprzecznych, które eliminowały jedną z najważniejszych wad hydropneumatycznego zawieszenia, jakim były spore przechyły nadwozia.

Ponadto w modelu znalazło się jeszcze miejsce na cztery skrętne koła, system ABS oraz kontrolę trakcji, które dziś może są oczywistością, jednak wtedy budziły sensację i sprawiały wrażenie, że Citroën popisuje się nowinkami technologicznymi. Dwa lata później powstała Activa 2. Była bardziej konwencjonalna i pierwotnie planowano, że będzie następcą modelu SM. Ostatecznie jednak szefostwo marki zdecydowało, że nie chce wchodzić do segmentu dwumiejscowych aut coupé.

Tym razem nie można jednak powiedzieć, że projekt trafił do muzeum, gdyż wiele rozwiązań pokazanych w Activach znalazło zastosowanie w seryjnie produkowanych modelach. Citroën XM, a później Xantia korzystały z zawieszenia typu Hydractive. Następnie pod maskę modeli dostępnych w salonach trafiły także aktywne stabilizatory – za sprawą Xantii w wersji… Activa.

Eleganckie, 4-drzwiowe coupé kryło zaawansowaną technikę (fot. Citroën)

Eleganckie, 4-drzwiowe coupé kryło zaawansowaną technikę (fot. Citroën)

Niektóre elementy stylistyczne Activy można znaleźć w modelach Citroëna z lat 90. XX w. (fot. Citroën)

Niektóre elementy stylistyczne Activy można znaleźć w modelach Citroëna z lat 90. XX w. (fot. Citroën)

Niektóre elementy stylistyczne Activy można znaleźć w modelach Citroëna z lat 90. XX w. (fot. Citroën)

Wnętrze Activy to kolejny popis fantazji projektantów Citroëna (fot. Citroën)

Activa II była bardziej konwencjonalną wizją eleganckiego coupé (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.