Powrót do tradycji

Następca Citroëna GS miał być połączeniem zaawansowanej technologii i niższych kosztów produkcji. Dziś Citroën BX jest wspominany jako auto o niezwykle delikatnym stylu jazdy, rozsądnej ekonomii i skutecznych podzespołach.

Model: BX

Data premiery: 1982 r.

Poprzednik: GS

Segment rynku: D

Najważniejsza cecha: bębenkowy prędkościomierz

Citroën BX zadebiutował w 1982 r. Nowoczesna, aerodynamiczna sylwetka była dziełem studia Bertone. Wyróżniały ją kanciaste linie, częściowo zakryte tylne koła, modułowe nadwozie i szerokie zastosowanie tworzyw sztucznych. Choć płyta podłogowa była wspólna z Peugeotem 405, BX zgodnie z tradycją Citroëna był wyposażony w hydropneumatyczne zawieszenie i hamulce tarczowe we wszystkich kołach.

We wnętrzu auta Francuzi znów pozwolili sobie na sporą dawkę fantazji. Nietypowy był m.in. bębenkowy prędkościomierz, na którym prędkość była prezentowana za pomocą obracającego się bębenka. W późniejszej wersji samochodu powrócono do klasycznych wskaźników. Citroën BX produkowany był przez 12 lat i w tym czasie sprzedał się w ponad 2 milionach egzemplarzy. Dostępna była także wersja Break (kombi) oraz kilka wariantów silnikowych – nowością były usportowione modele BX Sport, BX GT i BX GTi – ten ostatni z 1,9-litrowym silnikiem o mocy 160 KM.

Zaprojektowana przez Bertone sylwetka wyglądała niezwykle nowocześnie i – jak przystało na Citroëna – oryginalnie (fot. Citroën)

Zaprojektowana przez Bertone sylwetka wyglądała niezwykle nowocześnie i – jak przystało na Citroëna – oryginalnie (fot. Citroën)

Wąskie kierunkowskazy zniknęły przy okazji faceliftingu (fot. Citroën)nowocześnie i – jak przystało na Citroëna – oryginalnie (fot. Citroën)

Zaprojektowana przez Bertone sylwetka wyglądała niezwykle nowocześnie i – jak przystało na Citroëna – oryginalnie (fot. Citroën)

Wnętrze Citroëna BX z niepodrabialnym, rewolwerowym prędkościomierzem (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.