Przepustka do lat 80.

Zaprez

entowany latem 1978 r. model Visa wywołał wiele komentarzy ze strony klientów. Francuscy projektanci po raz kolejny postawili na awangardową stylistykę, ale samochód okazał się sukcesem.

Model: Visa

Data premiery: 1978 r.

Poprzednik: Ami 8

Segment rynku: B

Najważniejsza cecha: „satelitarna” deska rozdzielcza

Prace nad następcą modeli 2CV i Ami trwały już od wielu lat. Po fuzji z Peugeotem inżynierowie Citroëna musieli ponownie przemyśleć założenia. Ostatecznie nowy samochód dzielił płytę podłogową, zawieszenie i silniki z Peugeotem 104 – stając się pierwszym wspólnym projektem obu marek. Dzięki charakterystycznej, wysuniętej atrapie chłodnicy Visa szybko zyskała przydomek „świński ryjek”. Mimo to została zapamiętana jako jeden z bardziej wyjątkowych modeli przełomu lat 70. oraz 80. XX w. Charakterystyczne dla tego modelu były m.in. jednoszczotkowa wycieraczka czy zintegrowany, sterowany elektronicznie układ zapłonowy. Wiele emocji wzbudzała także niezwykle futurystyczna deska rozdzielcza, która kształtem przypominała kosmicznego satelitę. Fani Visy określali swój samochód mianem puszki piwa czy krajalnicy do sera. W 1981 r. zaprezentowano odświeżoną wersję Visy. Bardziej konwencjonalna osłona chłodnicy, czarne ramki wokół szyb i plastikowe listwy nadały jej bardziej nowoczesny wygląd. W kolejnych latach do rodziny tego miejskiego samochodu dołączyły wersje sportowe, a także kabriolet oraz dostawcze C15.

Przód pierwszej generacji Visy budził mieszane uczucia (fot. Citroën)

„Satelitarny” kokpit Citroëna Visa (fot. Citroën)

Citroën Visa (fot. Citroën)

Citroën Visa (fot. Citroën)

Citroën Visa występował także w usportowionych wersjach (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.