Rewolucja w każdym aspekcie

Zaprezentowany w 1934 r. Citroën Traction Avant był w motoryzacyjnym świecie prawdziwą rewolucją. Chyba w żadnym innym samochodzie nie wprowadzono tylu innowacyjnych rozwiązań naraz.

Już sama nazwa zdradzała ważną nowinkę techniczną – Traction Avant oznacza bowiem „napęd przedni”. Choć samo rozwiązanie było znane już od dawna, Citroën był pierwszą marką, która wprowadziła je w samochodzie produkowanym seryjnie. Silnik w modelu Traction Avant umieszczony był za przednią osią, a skrzynia biegów, zintegrowana z przekładnią główną i dyferencjałem i umieszczona w aluminiowej obudowie (transaxle), znajdowała się przed nim. Co ciekawe, Cooper T43 – pierwszy bolid z silnikiem umieszczonym z tyłu, który wygrał wyścig F1 – miał przekładnie z Citroëna Traction Avant.

Równie innowacyjne było nadwozie – samonośne, oparte na płycie ramowej (układ unibody). W ten sposób produkowane są dziś niemal wszystkie seryjne samochody, ale w latach 30. XX w. większość producentów stosowała ramę podwozia i karoserię niepełniącą żadnych funkcji strukturalnych. Traction Avant miał niższą podłogę niż inne samochody z tego czasu, nie wymagał więc dodatkowych progów. Brak tunelu kryjącego wał napędowy oraz konfiguracja silnika i przeniesienia napędu sprawiły, że jego wnętrze było niezwykle przestronne w stosunku do wymiarów całego samochodu.

Lekkie nadwozie, korzystny rozkład masy, niezależne zawieszenie opracowane według projektu Ferdynanda Porsche oraz hydrauliczne hamulce we wszystkich kołach sprawiały, że Traction Avant był niezwykle zwrotny i jak na tamte czasy świetnie się prowadził. Nic więc dziwnego, że auto zyskało dużą popularność. Sięgali po nie ludzie z wyższych sfer, służby państwowe, a nawet politycy. Co ciekawe, jego osiągi i prowadzenie doceniali także… przestępcy, bowiem w tym samochodzie łatwiej umykali stróżom prawa.

Traction Avant dostępny był jako 4-drzwiowa limuzyna, później pojawiły się także wersje cabrio i coupé. Produkowana była też przedłużona limuzyna z miejscem dla dziewięciu osób. W 1938 r. gama modelu Traction Avant 11CV została wzbogacona o wersję Commerciale, do której bagaż można było wkładać po otwarciu tylnej klapy – był to pierwszy na świecie hatchback!

W 1954 r. 20-letni wówczas model Traction Avant 15CV został wyposażony w kolejną nowinkę techniczną – samopoziomujące zawieszenie hydropneumatyczne. Wersja 15-6 H była platformą testową dla rozwiązania, które z czasem stało się symbolem Citroëna.

Citroën Traction 15 CV (fot. Citroën)

Citroën Traction 15 CV (fot. Citroën)

Konstrukcja samonośnego nadwozia w modelu Traction Avant (fot. Wikipedia)

Konstrukcja samonośnego nadwozia w modelu Traction Avant (fot. Wikipedia)

Pierwszy na świecie hatchback – Citroën Traction 11 Commerciale (fot. Wikipedia)

Pierwszy na świecie hatchback – Citroën Traction 11 Commerciale (fot. Wikipedia)

Schemat przedniego zawieszenia Citroëna Traction Avant (fot. Wikipedia)

Schemat przedniego zawieszenia Citroëna Traction Avant (fot. Wikipedia)

Wbrew obawom samonośne nadwozie było wytrzymałe i jak na swoje czasy – dość bezpieczne (fot. Wikipedia)

Wbrew obawom samonośne nadwozie było wytrzymałe i jak na swoje czasy – dość bezpieczne (fot. Wikipedia)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.