Samochód roku

Citroëny 2CV i Ami reprezentowały segment samochodów ekonomicznych. DS był luksusową i drogą limuzyną. Marka potrzebowała więc auta, które wypełni tę lukę. Citroën GS łączył w sobie zaawansowaną technologię i przystępną cenę.

Model: GS

Data premiery: 1970 r.

Poprzednik: brak

Segment rynku: C

Najważniejsza cecha: najmniejszy samochód na świecie z hydropneumatycznym zawieszeniem

Citroën GS szybko został doceniony przez branżę motoryzacyjną – praktycznie tuż pod debiucie otrzymał tytuł Samochodu Roku 1971. Pod względem rozwiązań technicznych był najmniejszym modelem francuskiej marki wyposażonym w hydropneumatyczne zawieszenie. Ponadto zastosowano w nim wiele niezwykłych technologii, takich jak cztery hamulce tarczowe czy czterocylindrowy silnik chłodzony powietrzem. Auto wyróżniało się wyglądem – ówcześni szefowie marki uznali, że klasyczny hatchback jest zbyt użytkowy i zwyczajny, dlatego GS miał nadwozie typu fastback, ze skośnie opadającym dachem i małą, tylną klapą. Projektanci postawili także na futuryzm w środku. Za tradycyjną już dla Citroëna jednoramienną kierownicą kryła się pełna zaokrągleń deska rozdzielcza. Charakterystycznym elementem był także licznik przypominający oko cyklopa. Do fastbacka wkrótce dołączyły wersje kombi (GS Break) i minivan (GS Service). Przez 16 lat produkcji z taśm fabryk na całym świecie zjechały 2 miliony GS-ów.

Citroën GS wyróżniał się swoją sylwetką spośród innych aut tego okresu (fot. Wikipedia)

Samochód występował także w wersji kombi (fot. Wikipedia)

Deska rozdzielcza modelu GS była niezwykle ekstrawagancka (fot. Citroën)

Citroën GS (fot. Citroën)

Citroën GS (fot. Citroën)

Citroën GS (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.