Włoska przygoda

W połowie lat 60. XX w. Citroën był w dość dobrej sytuacji finansowej, czego nie można było powiedzieć o Maserati – włoskiej marce znanej z luksusowych i szybkich samochodów klasy GT. Citroën wyciągnął więc w kierunku Włochów pomocną dłoń, wykupując wszystkie udziały w firmie.

Początkowo obie marki miały tylko współpracować na zasadzie joint-venture. Ostatecznie jednak Francuzi przejęli 100 proc. udziałów w Maserati. Na współpracy skorzystały obie marki – Maserati dzięki zastrzykowi gotówki i francuskim technologiom mogło przystąpić do produkcji nowych modeli, zaś Citroën skorzystał z pomocy włoskich ekspertów przy budowie mocnego i luksusowego samochodu klasy GT.

Owocem tej współpracy był Citroën SM, awangardowe coupé z silnikiem V6 o pojemności 2,7 l i mocy 170 KM. Co ciekawe, jednostka została zaprojektowana specjalnie na potrzeby tego modelu, gdyż wcześniej Maserati dysponowało tylko silnikami V8 o pojemności większej niż 4 l. We Francji zaś sprzedaż aut z takimi jednostkami była dodatkowo opodatkowana i ich sprzedaż nie była opłacalna. Pod kierownictwem Giulia Alfieriego Włosi opracowali niezwykle udaną jednostkę, która była wykorzystywana później w kilku innych modelach – m.in. w modelach Maserati Merak, Biturbo i Quattroporte.

Maserati również czerpało garściami z technologii i doświadczeń Citroëna – oprócz silnika V6 Włosi wykorzystywali liczne systemy hydrauliczne – w modelu Merak nawet reflektory były wysuwane przez układ hydrauliczny.

Jednak ani SM, ani modele Maserati nie stały się przebojami na rynku. Na dodatek Citroën mocno ucierpiał wskutek kryzysu paliwowego na początku lat 70. XX w. Nierentowne Maserati było dla Francuzów dużym obciążeniem, w 1975 r. zapadła więc decyzja o likwidacji włoskiej marki. Jednak dzięki protestom załogi, negocjacjom na szczeblu rządowym i wreszcie pojawieniu się inwestora udało się uratować producenta spod znaku trójzębu. Maserati zostało kupione przez firmę de Tomaso, a Citroën przeszedł znaczne przeobrażenia, które pozwoliły mu przetrwać do dnia dzisiejszego.

Citroën SM z opracowanym przez Maserati silnikiem V6 był wynikiem współpracy obu marek (fot. McKlein)

Citroën SM z opracowanym przez Maserati silnikiem V6 był wynikiem współpracy obu marek (fot. McKlein)

Maserati Quattroporte II powstało na wydłużonym podwoziu Citroëna SM, wykorzystywało ten sam silnik i miało napęd na przód (fot. Maserati)

Maserati Merak, Khamsin i Bora powstały w czasie, gdy marka należała do Citroëna. W każdym z nich zastosowano zaawansowane układy hydrauliczne opracowane przez francuską markę (fot. Wikipedia)

Maserati Merak, Khamsin i Bora powstały w czasie, gdy marka należała do Citroëna. W każdym z nich zastosowano zaawansowane układy hydrauliczne opracowane przez francuską markę (fot. Wikipedia)

Maserati Merak, Khamsin i Bora powstały w czasie, gdy marka należała do Citroëna. W każdym z nich zastosowano zaawansowane układy hydrauliczne opracowane przez francuską markę (fot. Wikipedia)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.