Bogini odcinków specjalnych

Rajdy samochodowe zawsze były znakomitym sposobem na przetestowanie motoryzacyjnych nowinek technologicznych. Nie było więc zaskoczeniem, że niedługo po światowym, „cywilnym” debiucie pełen niespotykanych do tej pory w samochodach drogowych nowatorskich rozwiązań Citroën DS pojawił się na odcinkach specjalnych.

Z Pierre’em Courtes’em za kierownicą i André Court-Payenem na fotelu pilota rajdowy egzemplarz DS 19 w 26. Rajdzie Monte Carlo zajął 7. miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze w swojej klasie. Już trzy lata później, w 1959 r., Citroën ID 19 z numerem 176 i duetem Coltelloni/Alexandre za sterami zwyciężył w tej legendarnej imprezie, rozpoczynając tym samym serię sukcesów francuskiej marki w rajdach samochodowych. Modele DS/ID w Monte Carlo zwyciężyły w sumie trzykrotnie – w 1966 r. po raz ostatni trofeum wzniósł Fin Pauli Toivonen.

Kolejne triumfy Citroën DS święcił m.in. w rajdach-maratonach takich jak Liège – Sofia – Liège (5500 km ścigania), w Rajdzie Korsyki czy Akropolu. Prowadzący go zawodnicy zdobywali również mistrzostwa Skandynawii, Francji i Belgii. Niezwykle imponujące były także sukcesy w najbardziej wyboistych i nieprzyjaznych dla samochodów rajdach, jakie wówczas przeprowadzano. W East African Safari Rally w 1965 r. wystartowało 85 samochodów, ukończyło go tylko 16, z czego cztery były Citroënami DS 19. Z kolei w Rallye du Maroc w 1969 r. Citroëny DS 21 zajęły całe podium, a w kolejnych latach marka spod znaku podwójnego szewrona odniosła tam jeszcze cztery zwycięstwa. Za takimi osiągnięciami modelu DS w rajdach stało m.in. jego niezwykle zaawansowane zawieszenie. Im trudniejsza, bardziej kamienista czy wymagająca była trasa, tym większe korzyści mieli z niego zawodnicy i dawało ono sporą przewagę nad konkurencyjnymi rajdówkami. W latach 70. XX w. postęp w motorsporcie był na tyle znaczny, że konstrukcje bazujące na autach drogowych nie miały szans na wielkie sukcesy. To jednak Citroëny DS zapisały pierwszy rajdowy rozdział marki w rajdach samochodowych. Kolejny otworzył się, gdy Francuzi postanowili skorzystać na szaleństwach Grupy B, ale to nastąpiło dopiero w drugiej połowie lat 80. XX w.

Pauli Toivonen – Rajd Finlandii 1962 (fot. Wikipedia)

Pauli Toivonen – Rajd Finlandii 1962 (fot. Wikipedia)

Timo Korpivaara na trasie Rajdu Finlandii 1956 (fot. Wikipedia)

Timo Korpivaara na trasie Rajdu Finlandii 1956 (fot. Wikipedia)

Rajdowe DS można dziś spotkać na trasach zawodów dla samochodów historycznych (fot. McKlein)

Rajdowe DS można dziś spotkać na trasach zawodów dla samochodów historycznych (fot. McKlein)

Rajdowa wersja Citroëna DS (fot. Wikipedia)

Rajdowa wersja Citroëna DS (fot. Wikipedia)

Rajdowa wersja Citroëna DS (fot. Wikipedia)

Rajdowa wersja Citroëna DS (fot. Wikipedia)

Prototyp wyczynowego Citroëna DS Rallye (fot. Wikipedia)

Prototyp wyczynowego Citroëna DS Rallye (fot. Wikipedia)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.