Dominacja na bezdrożach

Na przełomie lat 70. i 80. na motorsportowym horyzoncie pojawiło się nowe wyzwanie – Rajd Paryż-Dakar. Choć jego trasa zmieniała się z roku na rok, jedno pozostawało niezmienne – aby odnieść sukces na pustyni, trzeba było przygotować sprzęt najwyższej jakości.

Zakurzony szlak przecierała siostrzana marka Citroëna – Peugeot, która w latach 1987-1990 zaliczyła w tym rajdzie cztery triumfy z rzędu. Pierwsze dwa zwycięstwa należały do przerobionej, B-grupowej rajdówki – Peugeota 205 T16. Na rok 1989 Peugeot przygotował nową konstrukcję, zaprojektowaną specjalnie z myślą o rajdzie Paryż – Dakar – Peugeot 405 T16 wygrywał tam dwa razy. Jednak to Citroën ZX Rallye Raid stał się prawdziwą maszynką do bicia rekordów w rajdach terenowych. Jego konstrukcja, oparta na Peugeocie 405 T16, była niezwykle wytrzymała. Z dwoma amortyzatorami na każde koło, ponad 300-konnym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,5 litra i nadwoziem zbudowanym z kevlaru i karbonu samochód ten zdominował rywalizację w połowie lat 90. XX w.

Swój potencjał ZX Rallye Raid pokazał już w debiucie – Rajdzie Baja Aragon 1990. Oba Citroëny dojechały do mety na dwóch pierwszych miejscach. Zwyciężył trzykrotny triumfator „Dakaru”, Ari Vatanen, a drugie miejsce zajęła inna żywa legenda motorsportu, Jacky Ickx. Największym testem miał być jednak Rajd Paryż – Trypolis – Dakar w 1991 r. Po pokonaniu 9000 km przez Europę i Afrykę Ari Vatanen dopisał do swojej listy czwarte zwycięstwo w tej imprezie, tym razem za kierownicą Citroëna. W 1992 r. „Dakar” kończył się wyjątkowo w stolicy RPA, Cape Town, i tam ZX zajął czwarte miejsce. Ciekawostką było zmienianie przez mechaników rozstawu kół auta w trakcie rajdu. Wystarczyło do tego wymienić całe zawieszenie, wał napędowy oraz przednie i tylne elementy nadwozia, a zajmowało to… 30 minut.

Kiedy w 1993 r. po raz pierwszy rozegrano Puchar Świata Cross Country, padł on łupem załogi Pierre Lartigue/Michel Périn, startującej za kierownicą Citroëna ZX Rallye Raid. Zajęli oni też drugie miejsce w rajdzie Paryż – Dakar, wyprzedzając Huberta Auriola w bliźniaczym ZX. To była jednak dopiero rozgrzewka. Francuski pożeracz wydm z Lartigue’em za sterami odniósł trzy zwycięstwa z rzędu w rajdzie Paryż – Dakar w latach 1994-1996. Lartigue, Périn i ich Citroën byli również niepokonani w Pucharze Świata, triumfując w nim aż cztery razy z rzędu w latach 1993-1996. W 1997 r. Ari Vatanen zapewnił ZX Rallye Raid ostatni triumf w tej serii.

Po sezonie 1997 Citroën zakończył program rajdów terenowych, by skupić się na rywalizacji na oesach. Ale ZX Rallye Raid i jego kolejne ewolucje zapisały się na stałe w kronikach zawodów cross-country. Na koncie ZX są m.in. takie rekordy jak zwycięstwo w 36 z 42 startów czy wygrana na największej liczbie etapów w trakcie jednej edycji rajdu Paryż – Dakar (Pierre Lartigue, 10 zwycięstw w 1994 r.). Citroën do dziś zajmuje trzecie miejsce wśród producentów pod względem liczby wygranych rajdów, ma również trzecią największą liczbę zwycięstw w etapach tych zawodów.

Citroën ZX Rallye Raid pierwszej generacji był jeszcze dość podobny z wyglądu do drogowej wersji ZX-a (fot. Citroën)

Citroën ZX Rallye Raid pierwszej generacji był jeszcze dość podobny z wyglądu do drogowej wersji ZX-a (fot. Citroën)

Citroën ZX Rallye Raid pierwszej generacji był jeszcze dość podobny z wyglądu do drogowej wersji ZX-a (fot. Citroën)

W późniejszej specyfikacji tylko sylwetka przypominała drogowe auto (fot. Wikipedia)

W późniejszej specyfikacji tylko sylwetka przypominała drogowe auto (fot. Wikipedia)

W późniejszej specyfikacji tylko sylwetka przypominała drogowe auto (fot. Wikipedia)

Kolumna z podwójnym amortyzatorem – charakterystyczna cecha prototypów przeznaczonych do rajdów terenowych (fot. Citroën)

To nie kabina kosmicznej rakiety, a miejsce pracy pilota w ZX Rallye Raid (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.