Dominator z Wersalu

Budując swoje pierwsze auto klasy WRC, Citroën nie musiał zaczynać od zera. Mógł wykorzystać swoje doświadczenia z Xsarą Kit Car, uzupełniając je o wiedzę nabytą w Rajdzie Dakar. Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) umożliwiła przekształcenie przednionapędowej Xsary w auto 4×4 – po dodaniu turbosprężarki i drobnych modyfikacjach nadwozia auto było gotowe…

Już w swoim pierwszym starcie, w Rajdzie Katalonii 2001, samochód otarł się o zwycięstwo. Podobnie było w Rajdzie Sanremo pół roku później, gdzie Sebastien Loeb – debiutujący w aucie WRC – dotarł do mety na drugiej pozycji. Pierwszą wygraną dla Xsary WRC zdobył tydzień później Jesus Puras, triumfując w Rajdzie Korsyki.

Sezon 2003 Citroën rozpoczął z trzema supergwiazdami: Colinem McRae, Sebastienem Loebem i Carlosem Sainzem. Hiszpan wraz z Loebem i Petterem Solbergiem do ostatniej rundy walczył o tytuł mistrza świata wśród kierowców. I choć ten przypadł kierowcy Subaru, to najważniejszy dla Citroëna tytuł – wśród producentów – w swoim pierwszym pełnym sezonie z WRC zdobyła właśnie marka z Wersalu.

Rok 2004 rozpoczął niesamowitą passę Sebastiena Loeba, który wraz z Danielem Eleną wywalczył swój pierwszy tytuł mistrzowski, m.in. dzięki niebywałej niezawodności swojej Xsary WRC. Osiągnięcie to powtórzyli rok później, bijąc po drodze kolejne rekordy, np. wygrywając sześć rajdów z rzędu czy triumfując w 10 rajdach w sezonie. Z końcem roku 2005 Citroën wraz z Peugeotem wycofali się z WRC, ale ostatecznie Citroën postanowił zamienić odejście na rok przerwy. W jego trakcie Sebastien Loeb testował nowe dziecko Citroën Sport – Citroëna C4 WRC, mającego zastąpić nieco już wiekową Xsarę. Rok przerwy oficjalnego zespołu nie oznaczał tego samego dla Loeba i Eleny, którzy w barwach niefabrycznego zespołu Kronos Racing zdobyli swój trzeci tytuł mistrzowski. Nie przeszkodziła im nawet kontuzja Sebastiena, której ten nabawił się na motocyklu crossowym. Mistrzowie świata w 12 startach dwunastokrotnie znaleźli się na podium, wygrywając osiem rajdów i czterokrotnie zajmując drugą pozycję.

Xsara WRC na kilka lat zdominowała rajdowe mistrzostwa świata (fot. Citroën)

Kariera Sebastiena Loeba przyspieszyła, gdy usiadł za kierownicą Xsary WRC (fot. Citroën)

Xsara WRC na kilka lat zdominowała rajdowe mistrzostwa świata (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.