Doskonały samochód 3

Zmiana przepisów w rajdowych mistrzostwach świata w 2011 r. sprawiła, że Citroën musiał zbudować zupełnie nowe auto WRC. Zespół z Wersalu jako bazę nowej rajdówki obrał lifestyle’owy model DS3, który od swojego drogowego odpowiednika odróżniało z zewnątrz głównie ogromne tylne skrzydło.

Z Sébastienem Loebem i Sébastienem Ogierem w roli zespołowych kolegów francuska marka była po raz kolejny głównym pretendentem do mistrzowskiego tytułu. Jednak nie wszystko przebiegało tak gładko, jak się spodziewano. Siedmiokrotny mistrz świata Loeb miał w zespole status „kierowcy nr 1”, co nie podobało się niezwykle szybkiemu Ogierowi, który ani myślał odpuszczać walkę ze swoim imiennikiem. W ciągu pięciu miesięcy, od Rajdu Meksyku po Rajd Niemiec, Francuzi wygrywali rajdy niemal na przemian. Napięcie wewnątrz zespołu rosło, a apogeum osiągnęło podczas Rajdu Niemiec. Sébastien Ogier został poproszony o pozostanie na 2. miejscu za Loebem, ale ten następnego dnia przebił oponę, tracąc prowadzenie. Młodszy Seb, niezadowolony z tego, że wcześniej kazano mu zwolnić, rzucił, iż „w rajdach jest jednak jakaś sprawiedliwość”. Z końcem sezonu Ogier odszedł z zespołu, Loeb zdobył tytuł mistrzowski i wszystko wróciło do normy.

W roku 2012 Sébastien Loeb dominował po raz kolejny, zdobywając 9. z rzędu tytuł mistrza świata, a jego zespołowym kolegą był jego wcześniejszy rywal Mikko Hirvonen. Fin przejął rolę lidera po Francuzie, gdy ten postanowił zakończyć karierę, ale wraz z odejściem Loeba seria tytułów Citroëna wyhamowała.

Trzeba również pamiętać, że to za kierownicą Citroëna DS3 RRC (czyli słabszej wersji auta WRC, spełniającej regulamin klasy 2) tytuł mistrzowski w WRC 2 w sezonie 2013 zdobyli Robert Kubica i Maciej Baran, zostając pierwszymi polskimi rajdowymi mistrzami świata.

Przez kolejne lata szansę za kierownicą DS3 WRC otrzymywali kolejni kierowcy, ale żaden nie był w stanie na stałe włączyć się w walkę o tytuł mistrzowski. Kris Meeke odniósł w Rajdzie Argentyny 2015 swoje pierwsze zwycięstwo w WRC, dedykując je swojemu mentorowi, Colinowi McRae.

Po trzech sezonach bez tytułu Citroën z końcem roku 2015 wycofał się z WRC, ale nie był to ostatni rozdział francuskiej marki w tym cyklu. Pojawiły się jednak pytania – czy bez magii Sébastiena Loeba uda się powrócić do seryjnych sukcesów?

Pięć sezonów startów i 26 zwycięstw – statystyki Citroëna DS3 WRC są imponujące (fot. Citroën)

Mikko Hirvonen był jednym z kierowców, którzy wygrywali za kierownicą DS3 WRC (fot. Citroën)

Sébastien Ogier pędzący po oesie Citroënem DS3 WRC (fot. Citroën)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.