Krok w przedni napęd

W drugiej połowie lat 90. XX w., gdy wspomnienia o B-grupowym modelu BX już wyblakły, Citroën był gotów do powrotu na rajdowe trasy. Dział sportu skupił się na rozwijaniu mocnych, przednionapędowych rajdówek.

Obok bazującej na modelu ZX 2-litrowej rajdówki Citroën skonstruował też mniejszy samochód, oparty na modelu Saxo i napędzany silnikiem o pojemności 1,6 l. Wykorzystujący regulamin samochodów Kit Car pojazd bardzo szybko stał się ważnym krokiem w karierze młodych kierowców, którzy chcieli sprawdzić się w mocnym aucie, ale nie stać ich było na samochody 4×4.

Samochód ten trafił także do Polski. Mariusz Ficoń za kierownicą Saxo Kit Car wygrał klasę A6 w Rajdzie Warszawskim w 1998 r. Niestety, pomimo obiecujących wyników jego drugi występ, w Rajdzie Wisły, zakończył się awarią i był ostatnim startem tego auta w Polsce.

Dział sportu Citroëna doskonale wyczuł trend i rosnącą popularność aut przednionapędowych. W sezonie 2001 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata wyodrębniono bowiem kategorię dla młodych kierowców – Super 1600. Jej pierwszym zwycięzcą został Sebastien Loeb, korzystający z Citroena Saxo S1600 (nowszej wersji Kit Car).

Również w Polsce Citroën wspierał młodych kierowców rajdowych. W sezonie 2008 ruszył Citroën Racing Trophy (CRT) – cykl towarzyszący Rajdowym Samochodowym Mistrzostwom Polski i skierowany do mniej doświadczonych zawodników. Mieli oni startować nową rajdową bronią Citroëna – modelem C2 R2. Pierwszym zwycięzcą Citroën Racing Trophy w Polsce był Jan Chmielewski, a wśród kolejnych triumfatorów warto wymienić Tomasza Porębskiego czy Michała Bębenka. Tym, co wyróżniało CRT na tle innych pucharów markowych, była duża pula nagród pieniężnych oraz wsparcie krajowego producenta, chociażby w działaniach PR-owych.

W 2011 r. rolę Citroëna C2 R2 jako flagowej przednionapędowej rajdówki koncernu zastąpił model DS3 R3T i to nim ścigali się kierowcy podczas trzech ostatnich sezonów CRT w Polsce. Samochód ten był popularny na całym świecie – chętnie sięgali po niego także zawodnicy startujący w Mistrzostwach Świata Juniorów (JWRC) w sezonach 2014–2016.

Citroën Saxo Kit Car, zgodny z regulaminem klasy A6, ugruntował pozycję marki w rajdach – była to doskonała rajdówka, by walczyć o zwycięstwo w klasie lub wśród samochodów przednionapędowych. Ale Citroën miał większe ambicje – chciał walczyć o zwycięstwa w klasyfikacji generalnej i mistrzowskie tytułu. Dlatego obok Saxo opracowano drugi samochód – Citroëna Xsarę Kit Car.

Mariusz Ficoń za kierownicą Citroëna Saxo Kit Car (fot. Marek Kaczmarek)

Citroën Saxo S1600, którym pierwsze sukcesy odnosił Sébastien Loeb (fot. Citroën)

Jan Chmielewski – pierwszy zwycięzca Citroën Racing Trophy za kierownicą Citroëna C2 R2 (fot. Kuba Kozal)

Od 2011 r. w CRT zawodnicy rywalizowali Citroënami DS3 R3T (fot. Kuba Kozal)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.